Review: Rutger Bakt

4 comments
apr 5th

Hurray! Het is zover! Het boek van Rutger –Heel Holland Bakt Held – van den Broek is uit!

Al tijdens de afleveringen van HHB checkte ik regelmatig de receptensite in de hoop dat er een recept van Rutger bij zou staan. En dan niet alleen omdat zijn baksels er zo awesome uitzagen. Nee, iets vertelde me direct dat Rutger thuisbakker van een andere klasse was. In alle rust toverde hij de meest extravagante kunstwerken op tafel.  Weinig stress, veel vertrouwen en lovende reacties van de jury. Dat moesten wel tot in perfectie geteste recepten zijn. En dan de kleur- en smaakcombinaties. Ik hou ervan! <einde adoreermodus>

Koffie en een kookboek <3

Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor álle kandidaten van Heel Holland bakt. Want met al die uitdagingen, tijdsdruk en camera’s nog zulke mooie dingen op tafel toveren, ik doe het ze niet na! Als er bij mij iets mislukt kan ik er zo van balen dat ik óf voor even een hekel heb aan de hele wereld, óf  in een hoekje van de keuken medelijden met mezelf ga zitten hebben. In geen geval goed voor de camera. Sam zei laatst zelfs, ‘ik zou het zo zielig voor je vinden als jij mee zou doen met zo’n kookprogramma en er iets mislukt. Dan gooi ik waarschijnlijk de camera om en rennen we gewoon weg.’

My boyfriend is the best.

Alsof het zo moet zijn heb ik een vrije dag als het boek van Rutger wordt bezorgd. Met verhoogde hartslag scheur ik het pakketje open en haast me naar de keuken.  Koffie: check. En ook maar een doosje smarties erbij om me te bewapenen tegen de spontane trek die ik waarschijnlijk ga krijgen! Let us read…

De recepten

Rutger Bakt Bolussen

Niet gek dat we even hebben moeten wachten op dit boek: het bevat maar liefst 70 bakrecepten! Er zijn gebakjes en taart, koekjes, cakes, high tea en brood, genoeg om serieus overgewicht te realiseren! Opvallend is dat het niet direct de recepten uit het programma zijn. Ik had het persoonlijk wel leuk gevonden (en gezien de titel verwacht) wanneer daar meer van terug was gekomen.

Eenmaal aan het bladeren vergeet ik dit weer.  Maar goed dat ik de Smarties heb, want ik ben al op de helft van het boek als ik nog geen enkel recept tegengekomen ben waarbij ik niet ‘Oeh’ of ‘Aaah’ heb gezegd. Even serieus, wat dacht je van pecannoten-karamelkoek, soezenringen met kersen, of, mijn absolute favoriet: een Crème Brûléetaart! Say whaaat! Maar ook voor de hartige  mensch zijn er o.a. Tapenadebroodjes en een heus paddenstoelenbrood! Aan het einde steelt Rutger mijn (missbolussen) hart nog even met –hou je vast- Rum-Limoenbolussen.

Rutger Bakt- paddenstoelenbrood

Wat ik echt fijn vind is dat je in de recepten kunt merken dat Rutger ook een thuisbakker is.  Zo gebruikt hij voor iedereen toegankelijke ingrediënten en materialen of geeft suggesties voor een makkelijk verkrijgbaar alternatief. Daarnaast zijn de recepten in normale mensen taal geschreven, met wat meer uitleg en tips bij een wat lastiger recept.  Ik krijg er een echt ‘van een thuisbakker, voor een thuisbakker’ gevoel bij.

Wel een kritische noot;  er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten bloem (Zeeuws, tarwe, patent, brood). Of het nu voor koekjes of brood is, overal staat enkel ‘bloem’ als ingrediënt. Terwijl dit juist zo bepalend is voor het eindresultaat. Maar op de een of andere manier is dit in merendeel van de bakboeken het geval, dus misschien dat dit met toegankelijkheid te maken heeft?

The looks

Rutger Bakt Inhoud

Het boek is leuk vormgegeven.  Het begint al bij de inhoudsopgave, dat in een braadslee is afgebeeld. Voor aanvang van elk hoofdstuk wordt vervolgens specifiek de recepteninhoud weergegeven.

Muffin Tips

Ook grappig, deze tips in muffinvormpjes. En handig, want áhá! Ik heb altijd kleurverschil bij die koekjes aan de rand van het bakblik.  Verder in het boek vind je veel heerlijke fotografie van bebloemde tafels, ingrediënten en baksels waar je van gaat watertanden.

Extra leuk vind ik de persoonlijke afbeeldingen van Rutger en zijn familie en vrienden. Zo vind je bij het recept ‘Papa’s oliebollen’ een foto van Rutger en zijn vader terwijl ze oliebollen aan het bakken zijn, van zowel vroeger als nu. Hoe leuk is dat! Ook vertelt Rutger bij elk recept een kort persoonlijk achtergrondverhaal. Ik zeg, tijd voor een blog Rutger?!

Op het verlanglijstje?

Ondanks het bloem-dingetje en de ontbrekende link met de recepten uit het tv-programma, ben ik erg blij met deze aanvulling voor mijn boekenkast.  Het boek is verre van standaard, maar bevat toch toegankelijke recepten. Hierdoor is het voor zowel een beginnende als gevorderde bakker bruikbaar.  Een groot aantal recepten heb ik zelf nog nooit geprobeerd.  Maar ook een aantal creatieve variaties op bekendere recepten doen me watertanden. Als ik het zo snel even tel dan denk ik dat ik zeker 40 van de recepten vandaag nog zou willen proberen. Dat zegt wat toch?

Klein detail

Type: hardcover *Aantal pagina’s: 256 * Aantal recepten: 70 * Verkoopprijs:  € 29,95

Alle reviews op Klein Stukje Dan zijn 100% op basis van mijn eigen oordeel!